Overblog
Edit post Follow this blog Administration + Create my blog
coachingszkolenia.over-blog.com

model grow

Model coachingowy GROW

Model coachingowy GROW to wypróbowany i przetestowany model coachingowy do strukturyzacji sesji coachingowych.

Zaletą modelu coachingowego GROW jest to, że prowadzi on do jasno określonego wyniku końcowego w czterech fazach. Coachee jest osobiście aktywny w identyfikowaniu problemów i generowaniu pomysłów na rozwiązania. Oznacza to, że wszystko, co wychodzi z sesji coachingowej, ma dużą szansę na utknięcie.

Model coachingowy GROW oznacza uczenie się przez doświadczenie: refleksję, wgląd, dokonywanie wyborów i ich realizację. Sukces trajektorii coachingu z modelem coachingu GROW zależy również od czasu i energii zainwestowanej w proces przez klienta.

 

Jak korzystać z modelu coachingowego GROW

Piękno pracy z modelem coachingowym GROW polega na tym, że nie trzeba być ekspertem w konkretnej sytuacji klienta, aby móc go trenować. Model coachingowy GROW oferuje ramy z ogólnymi pytaniami, aby uzyskać cele, przeszkody, opcje i wiele innych, bez potrzeby oferowania porady lub wymuszania określonego kierunku. W pewnym sensie trener zapewnia dynamiczny pojazd do rozwoju swojego klienta.

Kroki w modelu coachingowym GROW

Model coachingowy GROW składa się z czterech kroków. Słowo GROW jest właściwie akronimem Mówiąc metaforycznie, model coachingowy GROW jest tym, czego potrzebujesz, aby zaplanować podróż. Zaczynasz od mapy: dokąd idziesz (cel) i skąd pochodzisz (rzeczywistość)? Następnie sporządza mapę różnych tras i środków transportu (Opcje). Wreszcie pomaga wybrać opcję, która najbardziej Ci odpowiada, jednocześnie uwzględniając przeszkody na drodze. Następnie wykreśl proces i upewnij się, że Twoja motywacja do podróży jest zmaksymalizowana.

Pierwszym krokiem w modelu coachingowym GROW jest zdefiniowanie celu trajektorii coachingu. Obejmuje to długoterminowe (główny temat trajektorii) i krótkoterminowe (cel każdej sesji).

Cele muszą być INTELIGENTNE: konkretne, mierzalne, akceptowalne, realistyczne i terminowe.

Przykładowe pytania w celu zidentyfikowania celu:

  • Co jest dla Ciebie ważne, jeśli chodzi o [motyw]?
  • Co da ci osiągnięcie celu?
  • Co chcesz osiągnąć w [temacie]?
  • Skąd będziesz wiedział, że osiągnąłeś swój cel?
  • Skąd będziesz wiedzieć, że problem został rozwiązany?

Drugi etap modelu coachingu GROW polega na uświadomieniu sobie faktycznej sytuacji, w której znajduje się coach. Rolą coacha jest stymulowanie samooceny z klientem i identyfikowanie przeszkód, które powstrzymywały klienta.

Ważne jest, aby nie zgubić się w tej fazie; ludzie mają wzory i historie, które mogą powtarzać i rozwijać w nieskończoność. Podsumowuj i powtarzaj to, co rozumiesz od coacha. Często ta faza modelu coachingowego GROW ujawnia podstawowe obawy i przekonania, nad którymi można pracować podczas sesji coachingowych lub pomiędzy nimi.

Przykładowe pytania, aby odkryć rzeczywistość swojego klienta:

  • Co się teraz z tobą dzieje?
  • Co, kiedy, z kim i jak często?
  • Co z tego wynika?
  • Dlaczego ten temat stanowi problem?
  • Jakie są konkretne przykłady tego problemu?
  • Co do tej pory było nie tak?
  • Jak udaje ci się zawieść? Naucz mnie, jak to zrobić.
  • Co poszło dobrze?
  • Czy to zawsze stanowi problem, czy są sytuacje, w których tak nie jest?
  • Jakie są czynniki decydujące? Co może zrobić różnicę?
  • Co zrobiłeś do tej pory?

Krok trzeci modelu coachingowego GROW polega na generowaniu pomysłów, które mogą przyczynić się do rozwiązania problemu. Spróbuj rozpocząć proces burzy mózgów bez cenzury i uwarunkowań. Wygeneruj rozwiązania, a następnie uporządkuj je, aby ocenić każdą opcję. W razie potrzeby możesz również podać kilka sugestii.

Przykładowe pytania dotyczące generowania opcji:

  • Co jeszcze możesz zrobić?
  • Co byś zrobił, gdyby [przeszkoda] cię nie powstrzymała?
  • Wyobraź sobie, że osiągnąłeś już swój cel. Jak to zrobiłeś?
  • Co jeśli tej przeszkody już nie ma?
  • Czego jeszcze potrzebujesz, aby osiągnąć swój cel? Gdzie możesz to zdobyć?
  • Jakich kryteriów użyjesz do oceny tej opcji?
  • Jakie są zalety i wady tej opcji?

Czwartym i ostatnim krokiem modelu coachingowego GROW jest wybór jednej opcji. Przekształca się to w konkretny plan działania. Wtedy motywacja coacha do przestrzegania tego planu jest zmaksymalizowana.

Przykładowe pytania, aby zmaksymalizować wolę:

  • Co dokładnie zrobisz, aby osiągnąć swój cel i kiedy?
  • Którą z tych opcji wybierzesz?
  • Jaki konkretny krok możesz zrobić TERAZ?
  • Jakie są kolejne kroki?
  • Czy wszystkie przeszkody są brane pod uwagę?
  • Jak pokonasz swoje przeszkody?
  • Jak bardzo jesteś zmotywowany, w skali od 1 do 10, do skorzystania z tej opcji?
  • Czego potrzebujesz, aby mieć 10? Gdzie możesz to zdobyć?
  • Jak twoje otoczenie może cię wspierać?
  • Czy ten plan doprowadzi Cię do celu?
  • Czy rozwiąże również podstawowy problem?

Zastosowanie modelu coachingu GROW w życiu lub organizacji

To tylko bardzo podstawowy zarys tego, z czego składa się model coachingowy GROW. Jak widać, nie wystarczy to do pełnej trajektorii coachingu. Trener potrzebuje również swoich umiejętności słuchania i umiejętności tworzenia relacji. Co więcej, inne narzędzia coachingowe czynią to podejście mniej racjonalnym i pozwalają na kreatywność i kontakt z podświadomością.

Share this post
Repost0
To be informed of the latest articles, subscribe:
Comment on this post