October 9 2019
Model coachingowy GROW to wypróbowany i przetestowany model coachingowy do strukturyzacji sesji coachingowych.
Zaletą modelu coachingowego GROW jest to, że prowadzi on do jasno określonego wyniku końcowego w czterech fazach. Coachee jest osobiście aktywny w identyfikowaniu problemów i generowaniu pomysłów na rozwiązania. Oznacza to, że wszystko, co wychodzi z sesji coachingowej, ma dużą szansę na utknięcie.
Model coachingowy GROW oznacza uczenie się przez doświadczenie: refleksję, wgląd, dokonywanie wyborów i ich realizację. Sukces trajektorii coachingu z modelem coachingu GROW zależy również od czasu i energii zainwestowanej w proces przez klienta.
Piękno pracy z modelem coachingowym GROW polega na tym, że nie trzeba być ekspertem w konkretnej sytuacji klienta, aby móc go trenować. Model coachingowy GROW oferuje ramy z ogólnymi pytaniami, aby uzyskać cele, przeszkody, opcje i wiele innych, bez potrzeby oferowania porady lub wymuszania określonego kierunku. W pewnym sensie trener zapewnia dynamiczny pojazd do rozwoju swojego klienta.
Model coachingowy GROW składa się z czterech kroków. Słowo GROW jest właściwie akronimem Mówiąc metaforycznie, model coachingowy GROW jest tym, czego potrzebujesz, aby zaplanować podróż. Zaczynasz od mapy: dokąd idziesz (cel) i skąd pochodzisz (rzeczywistość)? Następnie sporządza mapę różnych tras i środków transportu (Opcje). Wreszcie pomaga wybrać opcję, która najbardziej Ci odpowiada, jednocześnie uwzględniając przeszkody na drodze. Następnie wykreśl proces i upewnij się, że Twoja motywacja do podróży jest zmaksymalizowana.
Pierwszym krokiem w modelu coachingowym GROW jest zdefiniowanie celu trajektorii coachingu. Obejmuje to długoterminowe (główny temat trajektorii) i krótkoterminowe (cel każdej sesji).
Cele muszą być INTELIGENTNE: konkretne, mierzalne, akceptowalne, realistyczne i terminowe.
Przykładowe pytania w celu zidentyfikowania celu:
Drugi etap modelu coachingu GROW polega na uświadomieniu sobie faktycznej sytuacji, w której znajduje się coach. Rolą coacha jest stymulowanie samooceny z klientem i identyfikowanie przeszkód, które powstrzymywały klienta.
Ważne jest, aby nie zgubić się w tej fazie; ludzie mają wzory i historie, które mogą powtarzać i rozwijać w nieskończoność. Podsumowuj i powtarzaj to, co rozumiesz od coacha. Często ta faza modelu coachingowego GROW ujawnia podstawowe obawy i przekonania, nad którymi można pracować podczas sesji coachingowych lub pomiędzy nimi.
Przykładowe pytania, aby odkryć rzeczywistość swojego klienta:
Krok trzeci modelu coachingowego GROW polega na generowaniu pomysłów, które mogą przyczynić się do rozwiązania problemu. Spróbuj rozpocząć proces burzy mózgów bez cenzury i uwarunkowań. Wygeneruj rozwiązania, a następnie uporządkuj je, aby ocenić każdą opcję. W razie potrzeby możesz również podać kilka sugestii.
Przykładowe pytania dotyczące generowania opcji:
Czwartym i ostatnim krokiem modelu coachingowego GROW jest wybór jednej opcji. Przekształca się to w konkretny plan działania. Wtedy motywacja coacha do przestrzegania tego planu jest zmaksymalizowana.
Przykładowe pytania, aby zmaksymalizować wolę:
To tylko bardzo podstawowy zarys tego, z czego składa się model coachingowy GROW. Jak widać, nie wystarczy to do pełnej trajektorii coachingu. Trener potrzebuje również swoich umiejętności słuchania i umiejętności tworzenia relacji. Co więcej, inne narzędzia coachingowe czynią to podejście mniej racjonalnym i pozwalają na kreatywność i kontakt z podświadomością.